זה זמן הסרפדים..מתכון חורפי למרק סרפד משובח.



הסרפד הוא צמח בר רב שנתי, הוא גדל כמעט בכל העולם, הוא צמח קוסמפוליטת. -אפשר להכין מרק בתוספת תבלינים מעלי סרפד, אולהוסיפו כירק לסלט. טעמו כטעם החסה, ואין לחשוש כלל מהשערות הצורבותמשום שצריבתן פגה עם קיצוץ העלים.
אצלנו הוא גדל בעיצומו של החורף- בארץמצויים/גדלים כ- 4 מינים של סרפד. זהו צמח מזין ובונה בגלל תכולתו העשירה בויטמינים ומינרלים. לסרפד אין קוצים אלא שערות צורבות בעלות מבנהדמוי מחט של מזרק. השערות מכסות את גוף הצמח, וכשנוגעים בהן נשבר קצההשערה וחומר חומצי צורב מוזרק לעור.יש לקטוף את העלה בחלקו התחתון בו אין שערות צריבה, בעזרת מספרים/או מזמרה, ורצוי עם ידיים מכוסותבכפפה, ובכך נמנע מגע ישיר בין השערות והחומר הצורב עם העור.
לפני שאתם עושים שימוש בעלי הסרפד, חובהלשטוף אותם במים רותחים לאחר הקטיף, ובכך נסיר את שערות הצריבה.הטעם משובח מתאים למרקים,סלטים, ולקציצות. עם בכל זאת נצרבתם ע"י הצמח- להקלת הצריבה יש להשתמש"בסודה לשתייה, מהול במים".
 קצת פיקנטריה, לפני הכל.המקום הראשון בו נתקלתיעם "מרק סרפדים" היה בפאב באירלנד.
לצד הנופים על אם הדרך המדגישים אתיופיו המדהים של האי. הכולל מפרצים חבויים משובצים בכפרי דייגים עם גגותקש, נחלים זורמים, פסגות חשופות, סוסי פוני רועים חופשי בטבע.אפשר פשוט לקפוץ לפאב אירי טיפוסי, וליהנות מהאווירה, וממוזיקהאירית עליזה. הפאב השוקק מציע 250 סוגי וויסקי איריים, בירה אותנטית מהחבית, יינותותפריט גסטרונומי שכולל, בין היתר, נקניקיות טלה איריות, פיש אנד צ`יפס,מרקסרפדים, קורנביף, שניצל עגל חלב ועוד מטעמים ברוח אירופאית ממסטלת.בהזדמנות זו ביקשתי את המתכון ונענית בחיוב כולל הסבר אדיב מצד הטבח של הפאב.באחדהחורפים שעברו לקחתי על עצמי את המשימה- "הכנת מרק סרפדים " יצאתי לטבעליקטתי עלי סרפדים במלוא הזהירות, ומהם לפי המתכון הכנתי את המרק הנפלא. טעם המרקעשיר במיוחד מאד קטיפתי, ושווה את המאמץ.
המצרכים:
קערה מלאה עלי סרפדים ירוקים וטריים,שטופים במים חמים, ומיובשים ע"ג מגבת.
1 בצל יבש קצוץ.
3 שיני שום.
3 תפו"א קלופים, לקוביות.
1 שורש סלרי טרי, שטוף היטב וקצוץלקוביות.
1,1/2 ליטר ציר עוף.
שמן זית לטיגון
חמאה לטיגון
1 כף לימון טרי סחוט.
טימין טרי ללא הגבעול.
קרם שמנת לבישול.
מלח, ופלפל גרוס טרי לפי הטעם.
לקישוט: עירית טרייה, וכמה טיפות שמןצ`ילי. 
מחממים בכלי מתאים את החמאה ושמן הזית.
מוסיפים את הבצל, והשום והטמין, לאחרמכן את קוביות תפו"א והסלרי ומזהבים.
מוסיפים את עלי הסרפדים ומקפיצים קלות.
מוסיפים את ציר העוף ומביאים לרתיחה,מבשלים על אש בינונית- עד שירקות מתרככים. מתבלים לפי הטעם.
מורידים מהאש, ואת כל הירקות מעביריםלבלנדר עד שנוצרת מחיית אחידה.
מחזירים את המחיית לציר העוף, מוסיפיםאת קרם השמנת מערבבים, מתכנים תיבול, מבאים לרתיחה ומגישים חם. לקישוט מפזריםעירית קצוצה, עם כמה טיפות שמן צ`ילי.

תגובות

  1. אין ספק שבחיים לא הייתי חושבת לשלב סרפד במתכונים שלי, אבל בתור חובבת מטבח אני תמיד שמחה להפתח לרעיונות חדשים.
    זו אכן עונה מעולה למרקים ואני מכינה מרק כמעט כל יום.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה