גרגיר הנחלים צמח מרפא לחיזור המערכות ,טיפול טבעי בנשירה ובפיגמנטציה


גרגיר הנחלים צמח מרפא לחיזוק המערכות ,טיפול טבעי בנשירה ובפיגמנטציה


‎by ‎בריאות רפואה משלימה ,צמחי מרפא‎ ‎פתקים‎ on ‎יום ‏ראשון 24 מרץ 2013‏ בשעה ‏13:47‏‎‎
צמח מרפא גרגיר הנחלים

כמו צמחים אחרים ממשפחת המצליבים, גם לגרגיר הנחלים יש יכולת נוגדת סרטן ויכולת לעזור לפעולת הכבד. הוא משפר את נשימת התאים – תאים הסובלים מחוסר חמצן עלולים להפוך לתאים סרטניים. ביחד עם מזונות אנטיאוקסידנטיים, הוא תורם  לשיפור אספקת חמצן נורמאלית לשם שחרור אנרגיה ללא חמצון יתר
עוזר לסובלים  מתת-פעילות של בלוטת התריס..
גַּרְגִּיר הנחלים (שם מדעי: Rorippa nasturtium-aquaticum) הוא צמח עשבוני רב-שנתי ממשפחת המצליבים. בעבר השתייך לסוג Nasturtium ונקרא Nasturium officinale. הוא משמש בעיקר כירק ומכיל כמות גדולה שלמינרלים, ויטמינים וחלבונים. שם נרדף הוא גַ‏רְגֵר הנחלים.
כבר במאה ה-17 היה הגרגיר מוכר כיעיל נגד מחלת הצפדינה (הנגרמת עקב מחסור חמור בוויטמין C). הגרגיר נחשב כאפרודיזיאק בעולם העתיק ועד היום במצרים נהוג לגדלו ולצרכו להגברת כוח הגברא. אמרה מצרית טוענת שאפילו ריחו המשכר מספיק למטרה זו ואין הכרח לאכלו. בקרב ערביי ארץ-ישראל והמדינות השכנות מאמינים שבאכילתו הגרגיר עוזר בניקוי הדם ומערכת העיכול, יכול להמיס אבנים בכליות ומרפא מחלות בכבד ובמרה.
באירופה הוא מוכר כמעורר תיאבון, ממריץ חילוף חומרים, משתן, משלשל ומגביר צירים בנשים הרות. בנוסף סבורים שהוא עוזר בטיפול נגד סוכרת.
משתמשים בו נגד כאבים ראומטיים, לעידוד צמיחת שיער ולניקוי והבהרת עור הפנים.
ומיחסים לו הגברת מערכת החיסון ע"י הפעלה של כדוריות לבנות, הפרשה של אינטרפרון, לימפוקינינים וחומרים בעלי פעילות אנטי וירלית- ולפיכך יש להרבות בו בדלקות חוזרות ונישנות במערכות הלימפה. הגרגיר גדל לרוב במצרים ומשמש ברפואה העממית כמסייע בדוק לכו"ג. הגרגיר טוב גם להמסת אבנים בכליות, לטיפול בדימומים פנימיים, לניקוי הדם ולמחלות של כבד ומרה. אפשר להשתמש בו גם כמשקה למטרות אלו על ידי בישולו במים. טעם הגרגיר כטעם צנון חריף, וזהו אחד הצמחים הטובים ביותר להכנת סלט בכל ימות השנה והוא מתאבן.
שמן צמחי גרגיר הנחלים

רכיבים מוכרים: Glucosinulates, glucotroppaeolin, mustard oil, Flavonoids, Vit. C (80 mg/100 mg), A sulpho-nitrogenous oil, iodine iron, phosphates, potash, with other mineral salts, bitter extract and water. Volatile oil rich in nitrogen combined with some sulphur in the sulpho-cyanide of allyl. Calcium.

צמח מרפא גרגר הנחלים הוא צמח נפוץ למאכל באירופה ובישראל ומוכר כתוספת לסלט בעלת טעם מריר חריף אופייני. הצמח גדל ברוב הנחלים שנותרו עדיין עם מים נקיים זורמים בארץ. הגרגר ידוע כצמח מאכל מזין בקרב האוכלוסייה הערבית המקומית במשך שנים, וכן כצמח מחזק כללי ומגביר את האון הגברי.גרגר הנחלים הוא צמח בעל אופי מעורר וממריץ עדין, בעל טעם דומיננטי הגורם לגירוי של גבשושיות הטעם בלשון, להגברת הפרשת רוק, ול"התעוררות" כללית של מע' העיכול (כפי שיובא בהמשך). על כן, הצמח יעיל ביותר לשיפור ספיגה של רכיבי מזון חיוניים במע' העיכול, מעבר לתכולה הגבוהה של חומרים ביוכימיים, ויטמינים ומינרלים ופיטוכימיקלים פעילים שהוא מכיל בפני עצמו.ספיגה לקויה וחולשה של מע' העיכול היא נק' מוצא למגוון רחב של פתולוגיות נוספות בגוף, המאופיינות ב"מצבי חסר", בהן הגרגר יכול להוות חלק חשוב מהתמיכה הטיפולית.פעילות רפואית של השמן הצמחי גרגיר הנחלים:

משפר תהליכי עיכול וספיגה – מגביר תנועה פריסטלטית, מגביר הפרשת חומצת קיבה, תמיכה בהפרשה וייצור מלחי מרה בכבד. ממריץ ומשפר זרימת דם. ממריץ כללי עדין, מעורר ומחזק כללי (Tonic). משתן עדין. משפר באופן עקיף פעולת מע' החיסון (דרך חיזוק ותמיכה בפעילות תקינה של מע' העיכול). שימושים רפואיים:

יעיל ביותר למצבים של ספיגה חלשה של מע' העיכול הגורמת לגזים, נפיחויות, עצירות ותחושה של מזון שלא מתעכל היטב. מתאים גם לילדים ולנשים בהריון. כחלק מטיפול באנמיה – לשיפור ספיגת הברזל במע' העיכול. (גם בהריון). משפר זרימת דם פריפרית לקויה, לחץ דם נמוך, וחולשה כללית עם אינדיקציה לקצב חילוף חומרים איטי. כחלק מטיפול במצבים של חולשה כללית ותשישות, חוסר ריכוז, תחושת כבדות ועייפות (במיוחד לאחר הארוחות) וכן למצבים של דיכאון קל, כצמח מחדש ומעורר. 

השימושים הנזכרים לעי"ל מדגישים את חשיבותו של גרגר הנחלים לטיפול באוכלוסיית הקשישים, הסובלים באופן טבעי מירידה בתפקודי מע' העיכול, הדם והעצבים. 

מצבים של חוסר תיאבון בילדים ובמבוגרים. כחלק מטיפול באנורקסיה. בעיות קשב וריכוז בילדים, על רקע חולשה כללית, תיאבון לקוי וספיגה נמוכה. דלקות זיהומיות ועודף לחות במע' הנשימה (סינוסיטיס ודלקות אוזניים) הנובעות מעומס מטבולי, עקב פירוק חלקי של רכיבי מזון במע' העיכול.מסייע בתהליכי דטוקסיפיקציה, כצמח התומך בפינוי רעלים ע"י הגברת הזרימה במע' העיכול, השתן והדם – ומנגד מעורר ספיגה של חומרים חדשים בגוף. כחלק מטיפול להמרצה חיסונית.  
התוויות נגד: 
רצוי שלא להשתמש במיצוי בשלבים המוקדמים של ההיריון. ניתן להשתמש בצמח למאכל החל מהטרימסטרהשני של ההיריון, כתוספת תזונתית לחיזוק ספיגה, ע"י לעיסה של מספר עלים לפני הארוחה ובמהלכה. לא מומלץ לשימוש בכמויות גדולות במצבים של עודף חומציות בקיבה, צרבות ושלשולים. 
הצמח נחשב כבטוח לשימוש וניתן להשתמש גם לתקופות ארוכות ללא חשש. 
קיימים מינים שונים של גרגר הנחלים אשר כולם ידועים כ- Nasturtium officinale – בעלי פריחה לבנה וכחולה. גרגר הנחלים הישראלי הוא מעט חזק יותר בטעמו ובאופיו מזה האירופאי.


תגובות