צמח מרפא ליקוריץ 100 מ"ל Licorice-תמצית תקנית שורש ליקוריץ DGL Licorice Root Glycyrrhiza glabra

צמח מרפא ליקוריץ 100 מ"ל Licorice-תמצית תקנית שורש ליקוריץ DGL Licorice Root Glycyrrhiza glabra

יום ‏14 מאי 2014‏ 
צמח מרפא ליקוריץ 
100 מ"ל
 Licorice-תמצית תקנית שורש ליקוריץ DGL Licorice Root
 Glycyrrhiza glabra
 SFP
Glycyrrhiza glabra, Glycyrrhiza uralensis
Gan cao, sweet root, glycyrrhiza, Radix liquiritiae, liquorice
סיכום רפואי אודות ליקוריץ
ליקוריץ מופק מן השורש של הצמח ליקוריץ, והוא משמש באופן נרחב ברפואה הסינית המסורתית למגוון מצבים ומחלות. כמעט כל המחקרים הקליניים על הליקוריץ בוצעו בשילוב עם צמחי מרפא אחרים. ליקוריץ בפני עצמו משמש בראש ובראשונה לטיפול בבעיות במערכת העיכול. מספר כימיקלים פעילים נחשבים אחראים על הפעילות הביולוגית שלו. בגלל פרופיל התגובות השליליות, מחקרים רבים בוצעו תוך שימוש תמצית הליקוריץ deglycyrrhizinated (DGL), אשר אין בה glycyrrhizin ולא דווחו לגביה תגובות שליליות משמעותיות. תגובות שליליות מ-glycyrrhizin קשורים בעיקר לשינויים אפשריים באלקטרוליטים הגורמים לתת-אשלגן בדם, עודף נתרן בדם, pseudo-hyperaldosteronism, ירידה בליבידו בקרב גברים ושיתוק. תרופות שיש להן אינטראקציה עם ליקוריץ המכיל glycyrrhizin כוללות מעודדי השתנה, גליקוזידים של הלב, אינסולין, וקורטקוסטרואידים, כולן קשורות לשינויים באלקטרוליטים. אינטראקציות אפשריות של תרופות נוספות עם מוצרי ליקוריץ כוללות הגדלת העוצמה של חומרים מונעי קרישה והפרעה אפשרית לטיפולים הורמונליים בשל הפעילות האסטרוגנית של ליקוריץ.
ליקוריץ, המכונה גם שוש קרח, הוא אחד הצמחים הבולטים ברפואה הסינית, המשמש לטיפול במגוון רחב של מחלות המערבות את מערכת החיסון ואת מערכת העיכול. הליקוריץ משמש לטיפול בדלקות בדרכי הנשימה, בזכות היותו מכייח יעיל ובזכות השפעתו המרגיעה על שיעול.
צמח מרפא זה ידוע ביכולתו המוכחת לסייע בחידוש רירית מערכת העיכול ובזירוז ריפוייה, ולכן הוא יעיל לטיפול בכיבים ובמחלות דלקתיות של הקיבה והמעיים. הליקוריץ ניחן באיכויות אדפטוגניות, התומכות בתפקוד בלוטת האדרנל ומסייעות בהקלת מתחים רגשיים ועייפות כרונית.
נמצא כי הליקוריץ אף מסייע בהפחתת כולסטרול גבוה. הוא מעלה את הכולסטרול הטוב, מעכב בכבד את יצירת כולסטרול הרע ומונע את חמצונו. שורש הליקוריץ הוא צמח מרכזי בטיפול במחלות אוטואימוניות ובמצבי דלקת נוספים, בזכות השפעתו נוגדת הדלקת.
שימושים נטענים
  • ברונכיט גודש בשד עצירות הפרעות במערכת העיכול הפטיטיס דלקות תסמיני גיל המעבר זיהום מיקרוביאלי כיבי קיבה
  • ספיקה כרונית ראשונית של מעטפת בלוטת יותרת הכליה סרטן הערמונית
מרכיבים
  • טריטרפנואיד סאפונינים: glycyrrhizin עובר מטבוליזם בבני אדם ל- glycyrrhetinic acid ו- glycyrrhizinic)
  • פלאבונואידים: liquiritin, chalconesאיזופלאבון: formononetinאמינים: אספרגין, בטאין וכוליןחומצות אמינורב-סוכריםסטרולים: B-sitosterolcoumarins
שימושים עיקריים:
  • טיפול בכיבים ובמחלות דלקתיות של הקיבה והמעיים.
  • טיפול בדלקות בדרכי הנשימה.
  • הפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם. 
  • הקלה במצבי דלקת ומחלות אוטואימוניות.
  • הקלת שיעול הנובע מברונכיטיס, מאסתמה, מאלרגיה או מהצטננות.
  • תמיכה במצבי מתח נפשי ועייפות.
 הערות:
  • מתאים גם לצמחונים.
מנגנון פעולה של ליקוריץ
Glycyrrhizin דווח כמתחבר לקולטני glucocorticoid ו- mineralocorticoid עם משיכה מתונה, ולקולטני אסטרוגן, גלובולין הקושר להורמון המין ולגלובולין הקושר קורטיקוסטרואיד עם משיכה חלשה מאוד. הפעילות האנטי-אסטרוגנית שדווחה ל- glycyrrhizin בריכוז גבוה יוחסה לקישורglycyrrhizin בקולטני אסטרוגן. עם זאת, פעילות אסטרוגנית דווחה גם לליקוריץ והיא מיוחדת למרכיבי האיזופלאבון שלו.
נטען כי glycyrrhizin עלול להפעיל את השפעת ה- mineral-corticoid שלו דרך בלימת 11B-hydroxysteroid dehydrogenase. עיכול ארוך טווח של ליקוריץ הפגין גרימת יתר לחץ דם משני ותת-אשלגן בדם אשר גרמו לשיתוק. מרכיב הקומרין הוא בעל השפעה נוגדת טסיות דם. פעילות אנטי דלקתית מופגנת ע"י glycyrrhetinic acid לעומת UV erythema. פעילות אנטי מיקרוביאלית מיוחסת למרכיבי האיזופלאבונואיד.Carbenoxolone, שהוא נגזר אסתר של glycyrrhetinic acid, היה בשימוש בטיפול נגד כיבי קיבה וושט; הוא נחשב כמפגין השפעה המגינה על הרירית ע"י התערבות מועילה עם gastric prostanoid synthesis והגברת ייצור ריר וזרימת דם אזורית. נתונים מראים דיכוי פעילות כלייתית בפלזמה והפרשת אלדוסטרון. כמו-כן, ניצפו ירידה בטסטוסטרון בסרום ועלייה ב- 17-hydroxyprogesterone. ליקוריץ הפגין לאחרונה השפעות מגינות מפני תרופות כימותרפיות בתאי סרטן השד והיווצרות סרטן המעי הגס.
פרמקוקינטיקהחומרים פעילים והשפעתם הפרמקולוגית: 
השוש הוא אחד הקורטיקוסטרואידים המצויים בטבע. קורטיקוסטרואידים הם הורמונים המיוצרים על ידי יותרת הכליה, ופעילותם דומה מאד לזו של קורטיזון. החומרים הפעילים בצמח הם הגליצריזין, החומצה הגליצריזינית, פלבונואידים, קומרינים וספונינים טריטרפנואידים.
אחד החומרים הפעילים בצמח הוא החומצה הגליצריזינית. חומצה זו חוסמת את פעילותו של האנזים 11 בטא הידרוקסיסטרואיד דהידרוגינאז, אשר הורס את הקורטיזול הטבעי בגופנו. כאשר אנו דנים במוצר DGL ממנו הוצאה חומצה זו, פחות יעיל הצמח למצבי עייפות וחולשה עקב אי ספיקת כליות כגון CFS ומחלת אדיסון וכן בעל השפעה חלשה יותר במצבי ארתריטיס ודלקות אקוטיות, אך פעולותיו שונות אחרות אינן נפגעות.
פעולות אלה הן:
מערכת הנשימה - ליקוריץ´ נוגד גודש ומרגיע בבעיות נשימה חריפות, משיעולים וכאבי גרון ועד דלקת סמפונות ופתולוגיות ברונכיאליות אחרות.
מערכת העיכול - הצמח משמש כתרופה מעולה לטיפול בכיבים בקיבה ובתריסריון. מחקר אירי מצא שתמצית ליקוריץ´ יעילה לטיפול בכיבים יותר מאשר תרופת המרשם Tagamet . הצמח מעקב אנזים: B Hydroxid Dehidrogenase שהורס קורטיזול.
השפעות נוספות של הצמח הן יכולת אנטי בקטריאלית ואנטי טוקסית, והשפעה מסככת על המעיים בזכות ייצור מוגבר של מוקוס ומניעת צרבות.
מחלות כבד - הצמח המכיל את החומצה הגליצריזינית הראה אף יכולת מעולה לטיפול במחלות כבד כגון דלקת כבד פעילה כרונית. ניסויי מעבדה הדגימו את יכולת החומצה הנ´ל להגן על תאי הכבד מפני רעלנים כימיים. יכולת נוספת היא טיפול בדלקות קשות בזכות השפעת הקורטיזול של הצמח, מה שהופך אותו למועיל במצבי דלקות פרקים, פסוריאזיס, אקזמה, ואסתמה בזכות עיכוב הפעולה הדלקתית של הגוף. [עושה דטוקסיפיקציה באמצעות אקטיבציה של גלוקרון בכבד. משפיע במינונים גבוהים על ציטוכרום P450 ].
מערכת החיסון - כמו כן ממריץ הצמח את פעילות מערכת החיסון ע´י הגברת פעילות תאי T ומאקרופאגים.
היבטים נוספים - מקל על ספזם גסטרואינטסטינלי. מוריד חומציות קיבה. מוריד שומנים בדם. אנטידיורטי. סכרת אינסיפידוס. סינדרום שיהאן [הרס חלקי של בלוטת יותרת המוח ,למקרה פרטי של חסר פרולקטין]. פורפורה הפטיטיס. מתאים למחלות אנדוקריניות כמו אדיסון. מטפל באבנים בכיס מרה וכבד. בשילוב מתאים במינון גבוה יש לו אפקט סטרואידאלי. מתאים לטיפול באפטות פה אצל חולי לופוס. 
נטילת ליקוריץ לאחר הארוחות מאריכה את הזמן (Tmax) לשיא הריכוז, אך אינה משפיעה על מכסימום הריכוז (Cmax) או על השטח שמתחת לעקומה (AUC). מחצית החיים של ההפרשה היא כ- 5 שעות לאחר שימוש תוך-ורידי. המסלול העיקרי של ההפרשה היא דרך המרה.
להשיג- Licorice-תמצית תקנית שורש ליקוריץ DGL Licorice Root-Glycyrrhiza glabra
 SFP עכשיו בבקבוק 100 מ"ל.-049952122
להשיג- Licorice-תמצית תקנית שורש ליקוריץ DGL Licorice Root-Glycyrrhiza glabra
 SFP עכשיו בבקבוק 100 מ"ל.-049952122
להשיג- Licorice-תמצית תקנית שורש ליקוריץ DGL Licorice Root-Glycyrrhiza glabra SFP עכשיו בבקבוק 100 מ"ל.-049952122

תגובות