פחד,סטרס ,תשישות,פיברומילגיה וצמחי מרפא המטפלים באופן טבעי

איך ניתן להפחית מתחים, חרדות, ומצבי לחץ גופניים ונפשיים על ידי צמחי מרפא, הן לאנשים אשר אינם רוצים לקחת תרופות כימיות והן בעזרה לילדים אשר נמצאים במצב של חרדה או מתח בזמנים הקשים שאנו עוברים.ניתן לחלק את התגובות הפיזיולוגיות לסטרס לשני מצבים:


1.מצב של לחץ פתאומי (כמו אזעקה או שמיעת נפילה ) כשבגוף נוצרת הפרשה מהירה של אדרנלין ונור-אדרנלין מצב הנקרא FLIGT OR FIGHT  כלומר הלחם או ברח. האדרנלין הוא גם זה שמגביר את קצב פעימות הלב הגורם לנו לתגובה המיידית ולעיתים גם הרחבת אישונים כתגובה של הגוף כדי שנראה יותר טוב.
2.מצב של לחץ מתמשך (סטרס) שהגוף מפריש הורמוני סטרס מבלוטת יותר הכליה ; קורטיזול ואלדוסטרון.  הבעיה כאן שהגוף נמצא במצב של סטרס מתמשך ההורמונים אשר מגנים על הגוף אוזלים , יש ניצול מוגבר של ויטמינים ומינרלים שנאגרו בגוף, וקיימת ירידה בתפקוד מערכות הגוף אשר אמורות להגן על הגוף שלנו. פעילות בלוטת האדרנל נשחקת מה שגורם לגוף להחלש  הן מבחינה פיזית והן רגשית, מצב אשר מביא את הגוף לא רק לשחיקה ועייפות אלא גם עלול לגרום להתפתחות של מחלות

אז מה עושים? ישנם אנשים אשר ייבחרו לצרוך כדורים המפחיתים את המתח שבו הם נמצאים . אך אם איננו רוצים לצרוך תרופות כמיות או אם איננו רוצים לתת לילדינו תרופות להרגעה , יש אפשרות לקחת צמחים אדפטוגנים שיכולים לעזור במצבים אלו.
צמחים אדפטוגנים- הם קבוצה של צמחים אשר משפרים את היכולת של הגוף להסתגל למצבי לחץ גופניים ,רגשיים או נפשיים. במצב של סטרס מתמשך (דחק)
צמחים אלה מכילים תרכובות פיטו-כימיות (צמחיות) שהמבנה שלהם דומה מאוד למבנה של הורמוני האדרנל, כמו קורטיזול והם תומכים ומאזנים את בלוטת האדרנל במצבי סטרס.

נחלק ל 3 אפשרויות שימוש בצמחים:
1.      תה צמחים – אשר הכנתו דורשת לפחות כ 5 דקות השריה של הצמח במים בכלי סגור על מנת למצות את החומר הפעיל לתוך התה. העדיפו להשתמש בסטיביה להמתקה ולא בסוכר.
2.      לקיחת התה בכמוסות צמחיות אותן ניתן לרכוש בבתי הטבע. ניתן לפעמים גם תלוי בצמח לשפוך את תכולת הכמוסה למים ולשתות.
3.      שאיפה של אדי שמנים אתריים של הצמחים הרלוונטים אשר עובדים הן על בעיות פיזיות והן על בעיות מנטליות. – את רוב השמנים חייבים לדלל או במים או בשמן מאחר והם מרוכזים מאוד .
קמומיל – מרגיע ומשפיע גם על בעיות במערכת העיכול שנגרמות מסטרס אפשר לשלב גם עם מנטה.(מתאים במיוחד לילדים)
גינסנג סיבירי– נחשב לצמח אדפטוגני רב השפעה מאזן את המערכות בגוף.עוזר לגוף להתמודד עם מצב לחץ , תומך באדרנל. (מתאים יותר למבוגרים)
אשווגאנדה–צמח איוורדווי שמטפל במתחים, לחצים ידועה כמפחיתה עייפות ודכאון. מחקה את פעילות גאבא במוח.(אסור לנשים בהריון עלול לגרום להפלות ) ניתן להשיג בכמוסות.
לבנדר - נחשב לסוס העבודה של הצמחים לוונדר  מרגיע  מטפל בבעיות של חרדה  מחזק את הגוף, מרגיע ומועיל לשינה טובה.  הלוונדר עובד נפלא כתה לשתיה אך יעיל בהשפעתו  בצורה מיטבית כשמן לוונדר אתרי (מתאים לילדים)

פסיפלורה– צמח אשר נמצא בשימוש שנים רבות שעוזר לבעיות שינה, עצבנות, חרדה, ומתח של מערכת העצבים. מחקרים הראו שצריכה של פסיפלורה משפיעה על מערכת העצבים כמו תרופת VABEN  וואבן וסרקס  Serax– (מתאים גם לילדים)
ליקוריץ – נחשב לצמח הדומה בפעילותו לקורטיזון טבעי  אשר עוזר לגוף להתמודד עם מצבי מתח , תומך בבלוטת האדרנל  ולכן עוזר להרגעת מערכת העצבים במצבי מתח מתמשך. (מתאים לילדים בוגרים).
וולריאן אמריקאי-  מוריד לחץ דם , מרגיע, מרומם מצב רוח, עוזר לשינה טובה, נוגד חרדה ועוויתות. הוולריאן האמריקאי דומה לצמח הוולריאן הרפואי (שאסור לשימוש) אך פעולותיו דומות לולריאן הרפואי. (מתאים לשימוש למבוגרים)
מליסה- מרגיעה ומשפרת מצב רוח .מחקרים הראו שצריכה של 1.6 גרם (בשקית תה יש כ- 2 גרם) של צמח מליסה יבש השפיע על הגברת השלווה לטווח של עד 6 שעות .עוד הראה המחקר שלקיחה של המליסה השפיעה על מצב הרוח והרגיעה תוך 20
דקות.(אפשר לתת לילדים)

שמנים אתרים
מומלץ להשתמש בשמנים האתרים במבער בחדר או במכשיר אדים (ביחוד בחדר הילדים) השמנים המומלצים להרגעה הם :
מליסה– מרגיעה ומרוממת מצב רוח.
לבנדר- עוזר לשינה טובה ורגועה.
אשכולית– השמן מרגיע מעלה מצב רוח מעודד ומרומם. אנטי דכאוני.
יסמין (אבסולוט)– שמן יקר מאוד אך מרגיע מאוד ונחשב כאנטי דכאוני.
קמומיל  רומאי– גם הוא שמן יקר מאוד אך משפיע מאוד על מערכת העצבים : השמן מרגיע מאוד, נוגד חרדה מצבי היסטריה  ומתח , עוזר לנדודי שינה , לחוסר שקט ולדיכאון.

קוואקר – צמח שיבולת השועל  - שמו הבוטני AVENA SATIVA  נחשב לצמח מרגיע..   הקוואקר מעבר להיותו מרגיע ומרדים תומך בניקוי רקמות הגוף וכן עוזר לעיכול ולעצירויות שנגרמות לעיתים גם ממצבי מתח וחרדה. נשים מניקות יכולות להשתמש בקוואקר כמעודד לייצור החלב. ניתן לתת אותו לילדים בדיסה לפני השינה, רצוי על בסיס מים או אף להכין ממנו משקה ולשתות לפני השינה.
תודה רבה ל:התזונאית אגיב אורית 
צמחים נוספים:פרגה צהובה.סרפד,דבקה זיפנית,פרע,פיגם,מרווה מרושתת,וולריאן איטלקי,זוטה צפופה.
המלצה אישית  שליShimon Shemla-Herbalist 
ואם כבר במתח ובמצבי חרדה עסקנו אז לא נשכח את קומפלקס רילקס של מרפא הבושם בע"מ.אשר מתאימה לכל מצב של פחד גדול, הלם, היסטריה, פאניקה, תחושת ייאוש , טראומה ומתח נפשי קיצוני. ניתן לתת את התמצית לילדים ואף לתינוקות.

תגובות