צמח מרפא פרע - היפרקום - Hypericum Perforatum - St.John's Wort צמח יעיל מאוד להתקפי חרדה

צמח מרפא ‫#‏פרע‬
פרע -
היפרקום - Hypericum Perforatum - St.John's Wort
רקע:
צמח זה ידוע כצמח מרפא מאז ימי היוונים הקדומים. השם היפריקום מקורו מיוונית ומשמעותו "מעל רוח רפאים" בגלל האמונה ביכולתו של הצמח להבריח רוחות רעות.
חלק הצמח בשימוש: עלים
חומרים פעילים ושמושים רפואיים: החומרים הפעילים החשובים ביותר הם ההיפריסין והיפורפורין. שניהם הוכחו כמשפיעים על רמתם של נוירוכימיקלים במוח. השימוש העיקרי בצמח זה הינו כמרגיע ונוגד דכאון. כמו כן משתמשים בו בהפרעות רגשיות של גיל המעבר, תסמונת קדם ויסתית ועוד.
התויות נגד: לא מומלץ לשלב את הצמח עם תרופות אחרות, בייחוד תרופות אנטי דכאוניות.
פרע -שימוש רפואי
פרע
Hypericum Perforatum
St. John’s Wort
Hypericum גדל באירופה ואנגליה וחלקיו העליונים נאספים בתקופת הפריחה ומשמשים למטרות רפואיות. Dittmann, Hernann & Palleske הראו בניסויים שלמיצוי המופק מן הצמח (Hyperforat) פעילות ספציפית של עיכוב Anaerobic Glycolysis בקטעים של גידולי רקמות מוח, תוצאות אלו ניתנות לשחזור. ל- Hypericins שהצמח מכיל השפעה מרגיעה ונוגדת מצבי חרדה
(Anxiolytic), על ידי Monoaminexidase Inhibition, ובניסוי קליני עם תמציות סטנדרטיות של Hypericum נרשם שיפור משמעותי בסימפטומים של חרדה אצל נשים, לאחר 4-6 שבועות של טיפול
(Muldner & Zoller).
איכויות:
מעט מריר, מתקתק, סופח, קריר, יבש.
מרכיבים פעילים:
Hypericins (Hypericin, Pseudohypericin, Hyperforin)
שמן נדיף המכיל חומרים רבים וביניהם
Caryophylen ,Binene ,N-Aonane ,Methyl-2-Octan
.(Epicatechin (-)&(+)) וכמו-כן פלבונואידים
פעילות רפואית:
מרגיע (Sedative)
ונוגד דיכאון ‪#‎Antidepresantֱ‬
אינדיקציות:
דיכאון
הפרעות רגשיות של גיל המעבר (Menopausal Neurosis)
חוסר שקט ועצבנות
קונטרה אינדיקציות:
רצוי להמנע מחשיפה לשמש בעת השימוש בצמח (פוטוטוקסי)
פעילות ושימושים עיקריים
אנטי-דכאוני, אנטי-וירלי, אנטי-דלקתי. לדיכאון, חרדות, מתח, אי שקט.
מתאים גם לטיפול בהצטננות או שפעת.
שימוש חיצוני (שמן) - לדלקות פרקים, כאב שרירים, דלקת בעצב, כוויות.
מגבלות / התוויות נגד
אין לקחת יחד עם תרופות נוגדות קרישה
יש להימנע מנתינת כמויות גבוהות מהצמח לאנשים שנחשפים לשמש או לקרינה אולטרה-סגולה
במקרים של דיכאון חמור – יש להעדיף תרופות קונבנציונליות
אין לקחת יחד עם התרופות הבאות: תרופות נוגדות HIV, ציקלוספורין, תרופות נוגדות אפילפסיה, דיגוקסין, גלולות למניעת הריון, תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI
פרע-מחקרים
צמח ההיפריקום - St. John's Wort - פרע
החומר הפעיל בתרופה רמוטיב הנו תמצית של צמח ה- Hypericum perforatum (להלן היפריקום), הנקרא גם St. John's Wort, ובעברית - פרע (ראה תמונה מצורפת).
צמח ההיפריקום פורח בחודש יוני ופרחיו נקטפים ב-24.6 לרגל יום חג הנקרא St. John's Day. פרחי הצמח הצהובים ניתלים בחג זה על דלתות הבתים מתוך אמונה שהם יגרשו את "הרוחות הרעות".
חג ה- St. John's Day הוא זה אשר הקנה לפרח את שמו העממי "הצמח של סנט ג'ון - St. John's Wort".
במקור צמח ההיפריקום גדל כצמח בר במרחבי מרעה באירופה, צפון אפריקה ומערב אסיה, אך כיום ניתן למצוא גידולים מיובאים של הצמח גם בארץ.
צמח ההיפריקום מוכר כצמח מרפא עוד מתקופת היפוקרטס ביוון הקדומה (בשנת 400 לפני הספירה) והוא משמש כנוגד דיכאון משנת 1500. עם השנים ההתעניינות בצמח גברה ובעשור האחרון נעשו מחקרים קליניים רבים על יעילותו הרפואית של הצמח. מתוך מחקרים אלה, 38 מחקרים קליניים מבוקרים, כפולי סמיות השוו מתן היפריקום לפלצבו ולתרופות נוגדות דיכאון סנתטיות ממשפחת ה-SSRIs והטריציקליים (paroxetine, sertraline, fluoxetine ו- imipramine). במרבית המחקרים נמצא כי היפריקום יעיל כמו נוגדי הדיכאון הסינתטים ובעל פרופיל בטיחות טוב יותר (פחות תופעות לוואי).
כיום משתמשים בתמציות המופקות מצמח ההיפריקום ברפואה הקונבנציונאלית במדינות אירופה, אוסטרליה וארה"ב. בגרמניה, לדוגמא, תרופות המופקות מצמח ההיפריקום נרשמות נגד דיכאון פי 4 יותר מאשר פרוזאק.
בעולם, משווקים מוצרי ההיפריקום הן כתרופת מרשם, הן כתרופת OTC והן כתוספי מזון. בישראל ההיפריקום משווק כתרופת מרשם בשם רמוטיב.
מאמר סקירה (Meta analysis) שפורסם בשנת 2005 בעיתון היוקרתי " British Journal of Psychiatry" סיכם את תוצאות המחקרים שנערכו עם צמח ההיפריקום בהשוואה לפלצבו ולתרופות נוגדות דיכאון סינתטיות (Setraline , Fluoxetine) בקרב חולים הסובלים מדיכאון קל עד בינוני. מסקנות החוקרים היו שהיפריקום יעיל בטיפול בדיכאון קל עד בינוני בדומה לנוגדי דיכאון סינתטיים. בנוסף, להיפריקום פחות תופעות לוואי בהשוואה לתרופות הסטנדרטיות לטיפול בדיכאון. הסבילות הטובה היא אחד הגורמים להיענות המצוינת של החולים לטיפול עם ההיפריקום.
‪#‎medicinal‬ plants
http://www.mrphbosem.com/

תגובות