חבלבל השדה כצמח אנטי-סרטני המחקר נעשה על ידי שני חוקרים אמריקאים, אב ובן: Hugh D. Riordan ו-Neil H. Riordan. הם הסתמכו על ידע מסורתי של האינדיאנים. בתחילת המחקר הם בדקו את יעילות הצמח כהורס תאי סרטן

מאת מינה פארן
מחלת הסרטן עתיקה ויש עדויות לקיומה כבר לפני אלפי שנים. בכמה מומיות שנמצאו בפירמידה הגדולה בגיזה שבמצרים התגלה סרטן העצמות. פפירוס Ebers, שנכתב בשנת 2555 לפני הספירה, מתאר את המחלה וממליץ על שיטות טיפול בה.
בתרבויות שונות תוארו למעלה מ-3,000 צמחים מומלצים לטיפול בסרטן. חלקם נחקרו ואכן נמצאה בהם פעילות נוגדת סרטן. הם פועלים לפי מנגנונים שונים: צמחים ציטוטוקסיים, המעכבים חלוקת תאים על ידי כך שהם נקשרים לטובולין או למיקרוטובול; צמחים מעודדים אפופטוזיס - "התאבדות" של תאים; צמחים המעכבים ייצור כלי דם חדשים ובכך מונעים את התפתחות הגידול; צמחים המגבירים את פעילות מערכת החיסון או שהם נוגדי חמצון יעילים ובכך מסייעים במניעת סרטן.
נתאר כמה צמחים שהשימוש בהם כנוגדי סרטן היה נהוג ברפואה המסורתית, ושפעילותם זו הוכחה במחקרים מדעיים.

חבלבל השדה - Convolvulus arvensis
חבלבל השדה הוא צמח עשבוני המשתייך למשפחת החבלבליים (Convolvulaceae). למעלה מ-20 מיני חבלבל גדלים בר בארץ. זהו צמח מטפס או זוחל, נפוץ מאוד בארץ וידוע כעשב רע המתרבה בקלות גם על ידי קטעים של קני שורש. הוא פורח בחודשים מארס עד נובמבר, צבע פרחיו לבן או ורוד. הוא נפוץ ברוב הארצות של צפון כדור הארץ, ובכל מקום התייחסו אליו כאל עשב רע. שימוש רפואי נעשה בנוף הצמח.

חבלבל השדה כצמח אנטי-סרטני
המחקר נעשה על ידי שני חוקרים אמריקאים, אב ובן: Hugh D. Riordan ו-Neil H. Riordan. הם הסתמכו על ידע מסורתי של האינדיאנים. בתחילת המחקר הם בדקו את יעילות הצמח כהורס תאי סרטן, והתוצאה הייתה שלילית. הצמח גם לא נמצא יעיל להגברת הפעילות של מערכת החיסון. לאחר כמה שנות ניסויים גילו החוקרים שהחבלבל מעכב התפתחות של כלי דם חדשים - angiogenesis.
גידול סרטני אינו יכל לגדול יותר מ-2 ממ"ק מבלי ליצור כלי דם חדשים. האספקה המגיעה מהקפילרות אינה מספיקה לצרכים המטבוליים של הגידול. כלי הדם החדשים נוצרים מוורידים קטנים או מקפילרות. התאים הסרטניים מפרישים ציטוקינים המעודדים ייצור של כלי דם חדשים. ללא אספקת דם, הגידול הסרטני מצטמק ולפעמים נעלם.
המרכיבים הפעילים בצמח הם proteoglycan molecules- PGM, שהם תערובת של חלבונים קשורים לסוכרים. בנוסף מכיל הצמח אלקלואידים: pseudotropine tropine, meso-cuscohygrine, שהם רעילים לעכברים.
הניסויים הראו שיעילות הפרוטיאוגליקנים עולה באופן משמעותי כאשר מצרפים אליהם muramyl polysaccaride-glycan complex- MPGC. Muramyl הוא פפטיד המצוי בדופן התא של חיידקים גרם-חיוביים. משתמשים בו כמיצוי מנוקה של דופן תא החיידק כדי להמריץ פעילות של מערכת החיסון, שמכירה אותו כחומר זר והיא משופעלת להגנה בלתי ספציפית. התגובה החיסונית מוגברת הודות לתוספת של הפוליסכרידים העשירים במנוז, והם מסייעים לבליעה של המקרופאגים. ה-muramyl מגביר ייצור של אינטרלויקינים ושל TNF- Tumor Necrotic Factor.
אינטרלויקין 12 הוא אימונוסטימולנט ואחד ממעכבי ייצור כלי דם חדשים היעילים ביותר. Beta 1,3 glucan מגביר פעילות של מקרופאגים, מסייע לדה-טוקסיפיקציה ומגביר הגנה בפני תאי סרטן.
הניסויים הראשונים נערכו בעכברים. עכברים נגועים בקרצינומה של הריאות חולקו ל-3 קבוצות: קבוצה אחת טופלה ב-250 מ"ג ליום של PGM, השנייה ב-1,000 מ"ג ליום, והשלישית הייתה קבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו. התוצאות הראו פעילות תלויית מינון. בקבוצה שקיבלה 250 מ"ג הצטמצם הסרטן ב-54%, ובקבוצה שקיבלה 1,000 מ"ג הוא הצטמצם ב-77%. כאשר בדקו את החומר על סוגי סרטן שונים, התברר שהוא פועל באותה צורה על כל סוגי הסרטן. בנוסף, המיצוי מהחבלבל עודד עלייה במספר הלימפוציטים, ובכך הוא גם הגביר את פעילות מערכת החיסון נגד סרטן.
מינון: המלצת החוקרים היא להתחיל את הטיפול עם מינון גבוה, הכולל 6 קפסולות ליום של מיצוי חבלבל ו-6 קפסולות של MPGC המכיל 250 מ"ג של Lactobacillus fermentum ו-50 מ"ג של glucan 1,3. בהמשך, כאשר הגידול מצטמק, מומלץ לרדת ל-4 קפסולות ליום של מיצוי החבלבל ושל ה-MPGC. לא נקבע עדיין משך זמן הטיפול והמינון המומלץ לטיפול ארוך טווח.
החבלבל אינו רעיל עד מינון של 20 ג' לק"ג. החוקרים ממליצים להכין חליטה מכמות גדולה של עלים בתוך מים רותחים ולשתות אותה במשך היום. השם המסחרי של התכשיר שהכינו החוקרים מהחבלבל הוא VascuStatin.
התוויות נגד: אינו מומלץ לחולי לב, לנשים הרות ומיניקות, למי שעבר ניתוח וכן במקרים של פציעה. הסיבה היא שאצל חולי לב יצירת כלי דם חדשים היא חיונית, בתקופת ההריון דרושים כלי דם חדשים עבור העובר, והם הכרחיים גם במקרים של פציעה או ניתוח.
ספרות:
Walker M. Angiogenesis Inhibitin Derivet from Bindweed herbal extract, Townsend letters for Doctors and Patients, May : 85-88, 2002
Riodan NH. Meng X. Riodan HD. Anti-angiogenis anti tumor and immunostimulatory effects of a non-toxic plant extract (PGM). A poster presentation at the Comprehensive Cancer Care 2000 Conference held in Arlifton, Virginia, June 2000
Lane IW and Comac L. Sharks don�t get Cancer. Garden City Park, N.Y. Avery Publishing Group, Inc, 1992, P. 41
Focus: The Allergy Research Group Newsletter, Hayward, California August 2001, p. 4
צמח חבלבל השדה – יעיל בבלימת יצירת כלי דם
ונמצא בשימוש לריפוי סוגי סרטן שונים
להזמנת צמח חבלבל תמצית אם ושמן חבלבל השדה:049952122
Mrphbosem.com

תגובות