קורטם הצבעים - Carthamus t inctorius -צמח המטפל בסכרת .


קורטם הצבעים - Carthamus tinctorius

קורטם הצבעים - Carthamus t

inctorius


הקורטם הוא צמח עשבוני ממשפחת המורכבים.
זרעיו משמשים להפקת שמן החריע, שהוא שמן עשיר בחומצות שומניות רב-בלתי רוויות. פעילות רפואית מיוחסת לפרחים, ששימשו בעבר להפקת צבע צהוב עד אדום. הפרחים מכילים תערובת של פיגמנטים צהובים ואדומים: safflomin A, גליקוזידים של chalcone, כגון carthamin, קינון carthamone, פלבנואידים חסרי צבע - carthamidine isocarthamidine, neocarthamine , פוליסכרידים וחומצות שומניות.

הצמח נוגד חמצון, מעכב צימות של טסיות הדם, מרחיב כלי דם, מגביר את זרימת הדם, נוגד עוויתות, משכך כאב (6,7). הפעילות מיוחסת לתערובת של הפוליפנולים המעכבים ייצור של פרוס
טגלנדינים, לויקוטריאנים ותרומבוקסאן. ברפואה הסינית המסורתית השתמשו בצמח במקרים של חסימות כלי דם ושל זרימת דם לקויה. זהו אחד הצמחים העיקריים בטיפול בבעיות הקשורות במחזור החודשי, כגון מחזור בלתי סדיר, כאבים הקשורים למחזור החודשי אל- וסת ועוד.
צמח חד-שנתי ממשפחת המורכבים, שגובהו 60-100 ס"מ. ערביי ארץ-ישראל מגדלים אותו כצמח תרבות, בעיקר בכפרי יהודה ושומרון. ספיחיו גדלים בר סמוך לחלקות התרבות. הצמח קרח ומסועף בחלקו העליון. עליו מסורגים קוצניים, דמויי ביצה או אזמל, בעלי שיניים קוצניות זעירות. הפריחה בחודשים אפריל-אוגוסט. הקרקפות בעלות פרחים צינוריים שצבעם כתום-צהוב. הפרי הוא זרעון לבן ומבריק. מועד האיסוף: מאי-אוגוסט.

הצמח מופיע במקורותינו בשמות "קוץ" ו"חריע". אבותינו השתמשו בפרחיו להפקת צבע: "וממין הצובעים ספיחי איסטיס וקוצה" (שביעית ז', א'). הרמב"ם גם הוא מזכירו כצמח שצבעו בו בגדים: "וחריע הוא הצבע שצובעים בו הבגדים והוא דומה לשערות אדמות מעט ונוטות לירוקה" (הרמב"ם, שחיטה ז').
ערביי ארץ-ישראל אוספים את פרחיו, מייבשים אותם, ומשתמשים בהם כתבלין הצובע את האורז בצבע כתום, המשמש תחליף מוצלח לתבלין הזעפרן היקר. זרעיו משמשים להאבסת עופות-נוי ביתיים. מזרעיו עוצרים את שמן החריע.

1. מניע דם ומטפל בכאב – אמנוריאה, דיסמנוריאה, כאבי בטן וקיבה, גושים, סחרחורות לאחר לידה, כאבי מפרקים, טראומות חבלה עם סטגנציית דם, קרבונקלים המעורבים בסטגנציית דם, אנגינה פקטוריס, מעודד פריחה שלא הושלמה למשל
• חומרים פעילים:
carthamin, safflor yellow, fatty acid, lignin, palmitic acid,
oleanic acid, arachidicumic acid, srearic acid
חומצות שומן
בחריע אחוז גבוה של חומצות שומן חיוניות בלתי רוויות [ חומצות חיוניות- חומצות שהגוף אינו יכל ליצרן בעצמו} ואחוז נמוך של חומצות שומן רוויות. החריע משמש גם לצרכים רפואיים רבים החומרים המצויים בו ממריצים את מחזור הדם, מונעים האטת זרימת הדם, משלשלים, מקלים על המחזור החודשי.
שמן החריע נטול ריח קל ומהיר לספיגה ומשמש לטיפול בתעשיית העור.
אצל ערביי ישראל מקובל שתערובת זרעים כתושים של קורטם במיץ ענבי בוסר משמש אמצעי למניעת הריון.
תזונה
פרח החריע משמש את הפלאחים המקומיים לעיתים כתחליף או לערבוב באבקות זעפרן לבישולי אורז ומאכלי בשר. הפרחים אכילים ומשמשים קישוט למזון
יהודי לוב תוניס ואלגיר משתמשים בעלי קורטם לטיפול בבעיות טחורים. יהודי קוצין משתמשים בו כתרופה לנפיחויות. ולתבלין למרק.
ברפואה העממית הוא משמש לטיפול במיימת, בדלקות כלי הנשימה, בצהבת, בשיגרון, בשיתוק אברים, בשלשול ולהרחקת כינים.צמח המטפל בסכרת .

תגובות