לפרופוליס יש תכונות ביולוגיות-כימיות-פרמקולוגיות רבות המאפשרות את שימושו במסגרות רבות. למשל כחומר אנטימיקרוביאלי (יכולת גבוהה מאד של קטילת חיידקים, פטריות ונגיפים), משכך כאבים, פעילות אנטי-דלקתית, יכולת גבוהה בבניה מחדש של רקמות, חיזוק מערכת החיסון, פעילות אנטי סרטנית ועוד.


הפרופוליס הוא חומר נוזלי הנאסף ע"י הדבורים משרפים, מתפרחות, מעלים ומחלקי פירות. צורתו המקורית של הפרופוליס דומה לגוש של פלסטלינה והא אינו נמס במים. הדבורים היו משתמשות בפרופוליס על מנת לחנוט את אויביהם שחדרו לכוורת לאחר שהרגו אותם.  לפרופוליס יש יכולת שימור לאורך שנים, הוא אינו מתכלה ולא נהרס בתנאי סביבה משתנים. הפרופוליס אינו רעיל ואינו קרציוגני (לא מסרטן) למרות שהוא יכול היות חומר אלרגני כיון שהוא מכיל אבקות פרחים (אחד מתוך 2,000 איש עלול להיות אלרגי). לפי הרפואה העממית לפרופוליס יש תכונות ביולוגיות-כימיות-פרמקולוגיות רבות המאפשרות את שימושו במסגרות רבות. למשל כחומר אנטימיקרוביאלי (יכולת גבוהה מאד של קטילת חיידקים, פטריות ונגיפים), משכך כאבים, פעילות אנטי-דלקתית, יכולת גבוהה בבניה מחדש של רקמות, חיזוק מערכת החיסון, פעילות אנטי סרטנית ועוד.

מחקרים
השנה (2004) פורסמו מחקרים רבים שניסו לבדוק את הבסיס הביולוגי לסגולותיו הרפואיות של הפרופוליס בתחומי הרפואה. חלק מהמחקרים בדקו את הרכבו של הפרופוליס מבחינה כימית בעזרת השימוש בספקטרופוטומטריה המתבסס על קומפלקס של אלומיניום-כלוריד. הם מצאו כי הפרופוליס עשיר מאד בתרכובות של פוליפנולים. במעבדה, כאשר ניסו להשתמש בתרכובות הללו בתאי עכברים שהיו נגועים בסרטן, נמצא כי הפוליפנולים גרמו להאטת התפשטות הסרטן, ואף גרמו למוות תאי הסרטן (אפופטוזיס) ולנמק שלהם. גם כאשר הניסוי נערך במעבדה בתאי סרטן שמקורם באדם (סרטן בפה, בקולון ובפרוסטטה) נמצא כי השימוש בפרופוליס האט את גדילת תאי הסרטן. עם זאת, חשוב לציין כי המחקר נמצא בשלבו הראשוניים ועדיין לא נערכו מחקרים קליניים באדם עצמו. מחקר אחר שהתפרסם השנה הראה כי במצבים מסוימים, בליעה של תמיסת מים המכילה פרופוליס יכולה למנוע/להפחית מצבי היפרגליקמיה בדם. החוקרים בודדו ממרכיבי הפרופוליס קבוצה  של "חומצות קפאוליות" שלהם מייחסים את ההשפעה המניעתית. אחד המחקרים הקליניים המעניינים שנערך ב- 2001 בדק את השפעתו של הפרופוליס כאשר הוא התווסף למשחת שיניים. החוקרים עקבו אחרי 42 אנשים בעלי בריאות שיניים טובה במשך 28 יום של צחצוח שיניים במשחת שיניים המכילה פרופוליס. תוצאות המחקר היראו כי לתוספת הפרופוליס יש השפעה  מובהקת על ניקוי הפלאק, מניעת היווצרותו והשפעה אנטי-דלקתית על אזור השיניים והחניכיים.  

שימושים בפרופוליס במסגרת הרפואה ובקוסמטיקה
הפרופוליס כאמור, היה ידוע כבר בימי קדם כבעל סגולות רפואיות אך מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הצליחו גם להגדיר באופן מדעי חלק ממרכיביו הכימיים כבעלי השפעות ביולוגית-רפואיות. דוגמאות לשימוש בפרופוליס בתחום הרפואה הקלינית והעממית כוללות שימוש בו בעת: טיפול במחלות ריאה (ברונכיט, אסטמה ועוד), הגלדה מהירה של פצעים וכוויות, דלקות אף-אוזן-גרון (אנגינה, דלקת שקדים, סינוסיטיס), מחלות נגיפיות כמו שפעת, הרפס ועוד, דלקות חריפות בעיניים, מחלות עיניים, כיב בתריסריון, דלקות במעי הגס, איחוי שברים וסחוסים, טיפול בטחורים, דרכי השתן והמין ועוד מחלות רבות. ניתן למצוא את הפרופוליס גם בתחום הקוסמטיקה בהקשר לשמירה על העור וטיפול בעור בעייתי (למשל קרמים לפנים/גוף).

זהירות- למי הדבש והפרופוליס לא מתאים
לא פני גיל שנה - הדבש אסור לצריכה עבור ילדים מתחת לגיל שנה. הסיבה לכך נובעת מהחשש שהדבש יכיל רעלן שמערכת החיסון בגיל הצעיר עדיין לא תהיה מסוגלת להתמודד איתו. מקור הרעלן הוא בנבגים (ספורות) של ה"קלוסטרידיום בוטוליזים", הנבגים עמידים מאד ולא נהרסים בעת חימום. גם במצבים אחרים במהלך החיים, בהם ישנה חולשה של מערכת החיסון (למשל בגיל הזקנה) מומלץ להימנע מצריכה של דבש. הרעלן עלול לפגוע במערכת הנוירולוגית ולגרום אף לפגיעה בלתי הפיכה ולמוות.
אלרגיה - כאמור, אחד המרכיבים הנמצאים בפרופוליס הוא הפולן (אבקת הפרחים הזכרית). הפולן מכיל רכיבים תזונתיים קשים לעיכול האדם כמו תאית ופולימרים קרטנואידים. אנשים אשר עלולים לפתח תחושות רעות של אלרגיה או בעיות במערכת העיכול הם אלו הסובלים מאלרגיה לפרחים מסוימים או אנשים שבריאותם באופן כללי לא תקינה ואז עלולים להופיע סימפטומים של שלשולים, גירוד בפה ובגרון, גזים ועוד. שימו לב והיזהרו בעת צריכת תכשירים המכילים פרופוליס אם אתם רגישים לתפרחת של פרחים מסוימים.

סיכום
הדבש הינו אחד המאכלים המתוקים, הטבעיים, הידועים כבר בתקופות קדומות מאד בהסטוריה ונכלל בסיפורי עמים רבים. הפרופוליס בעל יכולת קטילה מרשימה של חיידקים, פיטריות ונגיפים ושימור לאורך זמן ממושך. גם לדבש וגם פרופוליס מיוחסת קשת רחבה מאד של טיפול בפצעים, כוויות, דלקות ומחלות. היו ערים לסגולותיהם הרפואיות של הדבש והפרופוליס אך גם מודעים למגבלות בשימוש בהם ושימו לב אם מופיעות תופעות לוואי לא רצויות. והעיקר שנשמור על בריאותנו, בואו נעבר את החורף בשלום.

פרופוליס

פרופוליספרופוליס (Propolis)

הפרופוליס (pro=למען, polis =עיר, כלומר הגנה בשער העיר) המכונה אף "דבק דבורים", הוא שרף צמחים אותו אוספות הדבורים מגזעי עצים, גבעולים וחלקי צמח אחרים. זהו חומר דביק והדבורים מגרדות אותו ברגליהן ובלסתותיהן.

הובלת החומר לכוורת נעשית על-ידי נשיאתו בסלסילות האבקה הנמצאות על הרגלים האחוריות. בכוורת, בתוך מעי הדבורה, מעובד הפרופוליס, בשורת הפרשות מיצי הדבורה. המוצר הסופי הוא חומר צמיג, הדומה לפלסטלינה, שצבעו חום-שחור ומכאן גם כינויו העממי "השעווה השחורה" (the black wax).
הפרופוליס, כשמו כן-הוא, עוזר לדבורים בשמירה על ה"עיר", מהווה מעין אנטיביוטיקה של הכוורת ומשמש ל:

סתימת סדקים והקטנת פתח הכוורת בחורף, פעולה המקלה על שמירת הטמפרטורה בתוך הכוורת.

מילוי חללים צרים בכוורת בהם לא ניתן לבנות חלות. לולא נסתמו חללים אלה היו עלולים להיהפך למוקדי התפתחות חיידקים וטפילים אחרים.

חומר הגנה בפני מזיקים שונים החודרים לכוורת.

חיטוי תאי הכוורת בטרם הטילה בהם המלכה את ביציה או בטרם אוחסנו בהם דבש או ריפתה.

עטיפת גופים זרים או חרקים שחדרו לכוורת והומתו ע"י עקיצת הדבורים.


הרכבו הכימי המדויק של הפרופוליס אינו ידוע. תכולתו באופן כללי היא: שרפים - 55%, שעווה - 30%, שמנים אתריים - 10%, אבקת פרחים - 5%. הפרופוליס מגלה את הפעילות האנטימיקרוביאלית (קוטלת חיידקים) הרחבה ביותר מבין כל מוצרי המכוורת. ברפואה הטבעונית משמש הפרופוליס בריפוין ובמניעתן של שורה ארוכה של מחלות ופציעות: טיפול בפצעים, בכוויות, בזיהומי עור, פה, שיניים, גרון ועוד. כן משמש הפרופוליס מרכיב בתכשירים קוסמטיים.

'האנטיביוטיקה של הטבע',

'האנטיביוטיקה של הטבע',הפרופוליס מכונה 'האנטיביוטיקה של הטבע'
ונחשב לחומר היקר מבין תוצרי הכוורת. כבר המצרים הקדמונים הכירו בתכונותיו המרפאות. הפרופוליס מכיל רשימה ארוכה של מינרלים, שמנים איתריים וחומצות אורגניות בעלות פעילות אנטיביוטית, אנטי-בקטריאלית ואנטי-דלקתית חזקה. כמו כן, מכיל הפרופוליס פלבוניאידים, להם מיוחסים כמעט כל תכונות הריפוי והחיזוק של הגוף האנושי. זה אלפי שנים משמש הפרופוליס לטיפול במחלות קיבה, בעיות חניכיים, דלקות בחלל הפה, מחלות עור, פטריות, פצעי בגרות ובקטריות למיניהן. לפרופוליס יכולת לדכא התפשטות של כ-70% מסוגי הגידולים הסרטניים הפוגעים באדם. הוא בעל אפקט מעורר ומזרז הגלדת פצעים פנימיים וחיצוניים. כמו כן, ניחן הפרופוליס בסגולות אנסטזיות (מפחיתות כאב), העולות פי כמה על אלו של קוקאין ונובוקאין. בעת מלחמת העולם השניה שימש הפרופוליס כתחליף לפניצילין ברוסיה.
מיצוי איכותי וטרי של פרופוליס להשיג ב-20cc/50cc/100ccב"מרפא הבושם" בייצור וחליבה מקומית!

medicinal plants&natural cosmetics



תגובות