אורגאנו לא רק מעניק לפיצה את טעמה הטיפוסי – חוקרים מאוניברסיטאות בון וציריך גילו שתבלין זה מכיל גם חומר, אשר בין יתר הדברים, מסייע בריפוי דלקות


אורגאנו לא רק מעניק לפיצה את טעמה הטיפוסי – חוקרים מאוניברסיטאות בון וציריך גילו שתבלין זה מכיל גם חומר, אשר בין יתר הדברים, מסייע בריפוי דלקות
פיצה. (צילום: מתוך ויקיפדיה)
פיצה. (צילום: מתוך ויקיפדיה)
אורגאנו לא רק מעניק לפיצה את טעמה הטיפוסי. חוקרים מאוניברסיטאות בון וציריך גילו שתבלין זה מכיל גם חומר, אשר בין יתר הדברים, מסייע בריפוי דלקות. החוקרים סיפקו את מרכיבו הפעיל – הידוע בשם ביתא-קריופילין (beta-caryophylline, E-BCP) לעכברים עם כפות רגליים דלקתיות.
בעקבות כך, בשבעה מתוך עשרה נבדקים התגלה שיפור בתסמינים. החומר עשוי לשמש בטיפול במחלות כדוגמת אוֹסְטֵאוֹפּוֹרוֹזִיס (דִּלְדּוּל הַעֶצֶם) וטרשת העורקים. החומר הפעיל הזה הינו מרכיב טיפוסי בתבלינים וצמחי-מאכל. הוא מצוי בריחן (בזיליקום), רוזמרין, קינמון ופלפל שחור. בכל יום אנו ניזונים מכ- 200 מיליגרמים של חומר זה.
עד היום אף אחד לא הכיר בעובדה כי לחומר זה יכולה להיות השפעה בריאותית על הגוף. "התוצאות שלנו חשפו כי החומר מונע דלקת", מצהיר פרופסור Andreas Zimmer מהמרכז למדעי-החיים והמוח בבון. אך זה לא הכול: "ניסויים על עכברים הראו כי חומר זה יעיל גם כנגד אוסטאופורוזיס." ביתא-קריופילין נקשר למבני רצפטור אופייניים בקרום התא – אלו המכונים קולטני קאנאבינואיד-CB2, ומוביל לשינוי בהתנהגות התא: לדוגמא הוא ימנע את הייצור התאי של חומרי איתות ליצירת דלקת.
"השתמשנו בחומר לשם טיפול בעכברים עם כפות-רגליים נפוחות כתוצאה מדלקות", מסביר אחד ממדעני המחקר. "בכ- 70% מהמקרים הנפיחות פחתה באופן משמעותי".
פיצה לא יכולה למסטל אותך
עקב כך, החומר יוכל להוות בסיס לתרופות חדשות. אחד היתרונות המיוחדים של חומר זה בתחום המחקר הרוקחי הינו בעובדה שהוא שכיח מאוד בטבע. אך יש לו יתרון נוסף בכך שבניגוד לחומרים אחרים המשפיעים על הקולטנים המסוימים הללו, ביתא-קריופילין אינו מוביל להרעלה. לקולטנים אלו ישנם קולטני-"אחים" המוכרים מאוד לחוקרי הסמים בשם CB1. קולטנים אלו מצויים בתאי-עצב במוח ואליהם נקשרים חומרים מסוימים של צמח המריחואנה (חשיש). מה שקורה לאחר-מכן מוכר מאוד למעשני חשיש.
למרות ששני סוגי הקולטנים הללו אינם "תאומים" הם דומים מאוד. על-כן, חומרים המגרים את קולטני ה- CB2 לרוב הינם בעלי השפעה מרעילה. עם החומר הזה ההתנהלות שונה – זהו החומר הטבעי הידוע הראשון הנקשר באופן בררני לקולטני CB2 ולא לקולטני CB1 – עובדה המסבירה מדוע לא ניתן להתמסטל מפיצה. שני סוגי הקולטנים הם חלק ממערכת המכונה המערכת האנדוקאנאבינואידית, אשר חוקרים ממשיכים ומגלים את חשיבותה ההולכת וגדלה במגוון מחלות. אם מערכת זו יוצאת משליטה הדבר עלול להוביל למחלות-לב, אלרגיות וכאב כרוני, ואפילו לבעיות זיכרון.
"אנדוקאנאבינואידים מיוצרים בגוף עצמו ושומרים על שיווי-משקל ביניהם" מסביר פרופסור Zimmer. כך שבמקרה של דלקת הם פועלים כבלם ומונעים מהמערכת החיסונית לפעול ביתר שאת לדרגה כזו שפעילות ההתגוננות "משתוללת בטירוף". החומר עשוי לסייע לנו גם בשליטה על מחלות כרוניות כ- Chrone´s disease שהינה דלקת במערכת-העיכול.
"תרכובת זו תוכל להפוך לגורם חשוב בתזונה לשם מניעת מחלות של תקופתנו", מסכם ד"ר Jürg Gertsch. אולם, אם מישהו בעתיד יתבל את כל מזונותיו באורגאנו הוא לא בהכרח יהפוך לבריא יותר. "המערכת האנדוקאנאבינואידית מופעלת רק כאשר שיווי-המשקל של תהליכים מטבוליים יוצא משליטה", מכריז פרופסור Zimmer. "הדבר דומה לתרופות נוגדות-דיכאון בכך שלמרות שהן מטפלות בדיכאון, הן לא יישפרו את טיב ההרגשה של אדם בריא".

תמצית צמחי מרפא אורגנו להשיג במרפא הבושם -04-9952122



תגובות