שרביטן מצוי חדשות,,,חדשות...

חוקרת בדרגת א+ (המקבילה לפרופסור מלא) במנהל המחקר החקלאי, מכון וולקני. פרסמתי יותר מ-110 מאמרים, מהם כ-70 בספרות המבוקרת והשאר פרקי ספרים ומאמרי סקירה. אני עורכת בשני עיתונים מדעיים בינלאומיים ומשתתפת בוועדות שיפוט לאומיות ובינלאומיות. הלימודים לתארים המתקדמים נעשו באוניברסיטת תל אביב (תואר שני) ובאוניברסיטה העברית (דוקטורט), פוסט-דוקטורט עשיתי בארצות הברית ושבתון באוסטרליה.

 

נושאי המחקר: הורמונים צמחיים ומטבוליטים שניוניים של צמחים בעלי פעילות אנטי-סרטנית ואנטי-דלקתית.

 

על ההרצאה:

אדבר על פעילותינו המחקרית בנושא השרביטן המצוי כמקור לחומרים אנטי-סרטניים. השרביטן הינו סוג צמח שיחני, ממשפחת השרביטניים ומונה כ-60 מינים שונים הנפוצים בכל העולם, מדרום אמריקה ועד המזרח הרחוק. השרביטן הסיני (Ephedra sinica) הינו אחד מצמחי המרפא העתיקים בעולם ובשימוש ברפואה הסינית מעל 2,000 שנה לטיפול באסתמה, שפעת, אלרגיות ועוד. העניין בשרביטן בתרבות המערבית החל במאה ה-20, כתוצאה מהשפעתו על דיכוי תאבון וכמו כן בקרב ספורטאים בעקבות תכונותיו הממריצות. תכונות אלה הן כתוצאה מהימצאות חומר אלקלואידי בשם אפדרין, הדומה במבנהו לאדרנלין.

 

חומר זה, בנוסף לתכונותיו הממריצות, הינו ממכר ואינו חוקי במדינת ישראל. למרות זאת, מינים מסויימים כמו השרביטן המצוי  (Ephedra foeminea), הנפוץ בארץ מהנגב ועד הגולן, אינם מכילים אפדרין ולכן בעלי עניין רפואי. מחקרנו על השרביטן המצוי החל כתוצאה מדיווח על אדם שטען שהבריא מסרטן לאחר ששתה חליטות שהכין לעצמו מגבעולי הצמח.

 

במחקר שערכנו, נבדקה השפעת מיצויים שונים של הצמח על תמותת תאים סרטניים (תאי סרטן השד בפרט) וכמו כן ההשפעה על תנועתיות התאים והתפשטותם. במבחן חיות התאים הסרטניים, נמצא כי מיצוי הגבעולים האתנולי ומיצוי הפירות היו בעלי השפעה דרמטית על חיות התאים וגרמו לתמותה משמעותית, גם לאחר מיהול מיצויים אלו. בנוסף לכך, נצפה אפקט אדיטיבי עם טקסול (תרופה כימותרפית נפוצה), אשר גרמה להגברת השפעתם של מיצויים אלו ובעיקר השפעת מיצוי הפירות. יחד עם זאת, באופן מפתיע, החליטה המימית הנמצאת בשימוש חולי סרטן לא הביאה להשפעה על חיות התאים.

 

המיצוי האתנולי הביא לשינויים בציטוסקלטון התאי, היכולים להעיד על היווצרות אינוואדופודיה (Invadopodia) המקושרת ליצירת גרורות סרטניות. אנאליזה כימית העלתה כי סוגי המיצויים השונים מכילים בתוכם חומרים שונים המיוצרים ע"י הצמח. יתכן כי מכך נובעת השפעתם השונה על התאים. בנוסף לכך, נבדקה השפעת המיצויים על סוגי תאים נוספים (ביניהם גם לא סרטניים) ונצפתה שונות בהשפעת כל מיצוי כתלות בסוג התא הנבדק.

 

יש להדגיש, כי שימוש בלתי מבוקר בצמחי מרפא עלול להיות מסוכן וחייב בהתייעצות עם רופאים מוסמכים.

ליעוץ והכוונה על שימוש מבוקר בצמח מרפא שרביטן מצוי-04-9952122

 שמעון .ש 0505211607

Mrphbosem.com

תגובות