מהי החשיבות חומצות שומן מסוג אומגה 3 במניעת מחלות לב?

חשיבות חומצות שומן מסוג אומגה 3 במניעת מחלות לב 


חלק א'
ד"ר רפי ביצור - המכון לחקר ליפידים וטרשת העורקים, המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל-השומר 

מהן חומצות שומן מסוג אומגה 3
חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן חומצות שומן ארוכות-שרשרת (בדרך-כלל 18, 20 או 22 אטומי פחמן), מרובות קשרים כפולים (PUFAs – Poly-Unsaturated Fatty Acids), שבהן הקשר הכפול הראשון נמצא על אטום הפחמן השלישי מהקצה המתילי (תמונה 1). חומצות השומן העיקריות הנמצאות בדגים הן EPA ו-DHA (תמונה 2), והן אינן מצויות בשמנים ממקור צמחי. תזונה מערבית טיפוסית מכילה כ-200-150 מ"ג חומצות שומן אלה. שמנים צמחיים מכילים חומצה לינולנית (LNA) (תמונה 1), חומצה מסוג אומגה 3, היכולה להפוך בגוף ל-DAH ו-EPA. חומצה לינולנית נמצאת בכמות של כ-3-1 גרם ליום בתזונה מערבית טיפוסית. לעומת זאת, תזונה זו עשירה בחומצה אלפא-לינולאית (LA), חומצת שומן מסוג אומגה 6, שמקורה בשמנים צמחיים, וכמותה בדיאטה מערבית טיפוסית מגיעה עד 15-12 גרם ליום, כך שהיחס בין חומצות שומן אומגה 6 לבין אומגה 3 עומד על כ-1:8. החומצה האלפא-לינולאית הופכת בגוף, בין השאר, לחומצה ארכידונית, שלה חשיבות רבה בתהליכי דלקת. המסלולים המטבוליים של חומצות השומן הרב-בלתי רוויות מתוארים בתרשים 3.

מנגנוני פעולה אפשריים של חומצות שומן מסוג אומגה 3

אפקטים אנטי-ליפידמיים
חומצות שומן מסוג אומגה 3 מורידות את רמת הטריגליצרידים. באנליזה של 36 מחקרים שונים נמצא, כי צריכת חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA+DHA בכמות של 4-3 גרם ליום מורידה את רמת הטריגליצרידים ב-24% בנבדקים עם רמות תקינות של טריגליצרידים, וב-34% בנבדקים עם רמות גבוהות. חומצות שומן אלה מגבירות את הביתא-אוקסידציה של חומצות שומן בכבד, וכך מקטינות את זמינותן ליצירת טריגליצרידים בכבד. כתוצאה מכך יש הפרשה מופחתת של VLDL מהכבד. לחומצות שומן מסוג אומגה 3 אין השפעה על רמת ה-LDL-כולסטרול, אך הן משנות את הפנוטיפ של חלקיקי ה-LDL ומפחיתות את רמת חלקיקי ה-Small Dense LDL, הנוטים להיות אתרוגניים יותר. השפעה זו על הרכב חלקיקי ה-LDL ניכרת בעיקר בטיפול ב-DHA, יותר מאשר ב-EPA. חומצת שומן מסוג DHA נוטה גם להעלות יותר מ-EPA את אמת ה-HDL, ובמיוחד חלקיקים מסוג HDL2, היעילים יותר במניעת טרשת העורקים.





אפקטים אנטי-אריתמיים
במודלים של חיות, מונעות חומצות שומן מסוג אומגה 3 הפרעות קצב קשות ומוות פתאומי כתוצאה מאיסכמיה. חומצות שומן מסוג DHA+EPA משתלבות בממברנת תאי שריר הלב ומשפיעות על תעלות יונים שונים. בין השאר, מונעות חומצות שומן מסוג EPA+DHA "הצפה" של תאי שריר הלב ביוני סידן במצבים של היפוקסיה, ומעכבות גם תעלות יוני נתרן. כך יורד פוטנציאל המנוחה של ממברנת תאי שריר הלב, והם הופכים עמידים יותר להפרעות קצב כגון פרפור חדרים. במחקר ה-Physicians' Health Study נמצא קשר בין רמה גבוהה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בסרום לבין הקטנת הסיכון למוות פתאומי.
אפקטים אנטי-דלקתיים
דלקת היא אחד המנגנונים העיקריים בהתפתחות טרשת העורקים. חומצות שומן מסוג DHA+EPA גורמות לירידה ברמת ציטוקינים דלקתיים, כגון TNFα ו-IL6, ומולקולות החשובות בתהליך הדלקתי, כגון VCAM-1 ו-E-Selectin. אפקטים אלה יכולים לתרום לשיפור תפקוד האנדותל והיענות העורקים. ייתכן גם, כי טיפול בחומצות שומן מסוג אומגה 3 מביא לירידה ברמת ה-CRP, פקטור דלקתי שרמה גבוהה שלו היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לטרשת העורקים. במחקר שבו נבדקה השפעת טיפול בכמוסות שמן דגים על הרכב הפלאק הטרשתי בחולים שעמדו לעבור ניתוח עקב היצרות עורק התרדמה, נמצא כי בהשוואה לטיפול בשמן צמחי, הטיפול הביא ליצירת פלאקים בעלי כיפה פיברוטית עבה יותר ופחות תאי דלקת וציטוקינים דלקתיים, דבר התורם לייצוב הנגע הטרשתי.



הורדת לחץ דם
כמה מחקרים הדגימו ירידה בלחץ הדם כתוצאה מצריכת חומצות שומן מסוג EPA+DHA. בהקשר זה, חשוב לציין כי קיים הבדל בהשפעה על לחץ הדם בין EPA ל-DHA, עם יעילות גבוהה יותר של DHA בהורדת לחץ הדם (טבלה 4), ככל הנראה עקב השפעה דמוית חוסמי ביתא על המערכת האדרנרגית.
אפקטים נוגדי קרישה
חומצת שומן מסוג EPA מתחרה עם חומצה ארכידונית במסלול ליצירת מולקולות פרו-תרומבוטיות כתרומבוקסאן B2, וכתוצאה מכך מעכבת איגור טסיות. כמה מחקרים מצאו השפעה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 על פקטורי קרישה שונים, אך השפעה כזו לא נצפתה במחקרים אחרים.
השפעה על סוכרת
חומצות שומן מסוג EPA ו-DHA מעלות את רמת האינסולין בפלסמה בנבדקים עם מאפיינים של התסמונת המטבולית. DHA (אך לא EPA) נוטה להוריד גם את רמת הגלוקוזה בפלסמה ולשפר את היחס גלוקוזה:אינסולין. עדויות ראשוניות מצביעות על כך שייתכן כי חומצות שומן מסוג אומגה 3 עשויות להקטין את הסיכון למעבר מאי-סבילות לגלוקוזה (IGT) לסוכרת.



השפעה על עקה חמצונית
עקה (סטרס) חמצונית נחשבת לאחד המנגנונים הפתוגנטיים החשובים בהתפתחות טרשת העורקים. כמה מחקרים מצביעים על כך שייתכן שחומצות שומן מסוג אומגה 3 מפחיתות את העקה החמצונית.
הגנה על שריר הלב מפני איסכמיה
במודלים של חולדה, נמצא כי טיפול בחומצות שומן מסוג אומגה 3 מקטין את צריכת החמצן של שריר הלב, משפר את הזרימה בעורקים הכליליים, מקטין את מידת הנזק לשריר הלב ומשפר את תפקודו במצבים של איסכמיה.
טבלה 5 (בעמוד הבא) מסכמת את ההשפעות האפשריות העיקריות של חומצות שומן מסוג אומגה 3 להפחתת הסיכון לתחלואה ותמותה ממחלות לב.

להזמנת אומגה 369 מולטיאומגה משפחתי 
http://www.mrphbosem.com/



תגובות