חלתית -FERULA ASAFOETIDA סממן מרפא מיתוך פיטום הקטורת.

חלתית -FERULA ASAFOETIDA סממן מרפא מיתוך פיטום הקטורת.

חלתית -FERULA ASAFOETIDA הנמכרת גם כאספידטה, הינגו ושמות נוספים,היא צמח ממשפחת הסוככים .צמח תבלין ורפואה  גדל בקשמיר שבהודו .בארץ נמצא קרוב משפחה הנקרא כלך הנגב וידוע השימוש בשרף  לצרכי רפואה עממית. המטבח ההודי ובמטבחים נוספים משתמשים בשרף משורש . הצמח המגיע בגושים ונתחן או נגרס לשימוש כתבלין.  ריח  התבלין מזכיר ריח של פתריות  כמהין שחורות. שימוש רפואי- ברפואה העממית מאמינים  שהתבלין מסייע לעיכול ומרפא קשיי עיכול וגם בבישול קטניות  עוזר במניעת גזים,ידוע  ששימושו מופרזת בחילתית עלול לגרום להרעלת,כי מינון גבוהה החומר הוא רעלן.

חלתית שם מדעי: Ferula assafoetida, המוכרת גם כאספטידה, הינג ושמות נוספים, היא צמח ממשפחת הסוככיים.
צמח תבלין ורפואה הגדל באזור איראן, אפגניסטן וכן בקשמיר שבהודו. בארץ נמצא קרוב משפחה הנקרא כלך הנגב, וידוע השימוש בשרף שלו לצורכי רפואה עממית, מוזכר במסכת עבודה זרה פרק א, וגם במסכת שבת פרק כ ועוד. גם הרמב"ם כותב בהלכות דעות פרק ד: "בימות הגשמים--אוכל אוכלין החמין ומרבה בתבלין, ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית."
במטבח ההודי, הפקיסטני, האפגאני ובמטבחים נוספים משתמשים בשרף משורש הצמח, המגיע בגושים ונטחן או נגרס לשימוש כתבלין. לתבלין ניחוח חריף הדומה לשום, אך לאחר הבישול הוא מתעדן ותורם טעם הדומה מעט לכרישה.
החלתית (אסאפטידה. השם הפרסי המקורי הוא angedan ובערבית הוא השתנה ל – anjedan) היא תבלין המופק מהמין כלך החלתית הגדל באופן טבעי באירן. התבלין הנקרא בעצמו חלתית מתקבל מהתמצקות מוהל המופק מהגבעולים והשורשים. השרף הטרי בצבע לבן אפרפר אך כאשר הוא מתייבש הוא בצבע ענבר כהה. קשה לפורר את השרף ובאופן מסורתי מרסקים אותו בין אבנים או בעזרת פטיש.
לחלתית במצבה הטבעי ריח חריף לא נעים אך לאחר חימום בשמן או חמאה יש לה ריח וטעם מתונים ונעימים יותר, הדומים לבצל או שום מבושלים, והיא מעניקה למאכלים טעם המזכיר כרישה. הריח של החלתית כה חזק עד כדי כך שיש לשמור אותה במיכלים אטומים משום שאחרת היא מעניקה את טעמה לתבלינים אחרים הנשמרים לידה. כותב על כך רע"ב (עוקצין, פ"ג מ"ה) במפורש: "וחלתית - כך שמה בערבי. ואע"פ שריחה רע, רגילים ליתן ממנה במזונות". בהודו מוסיפים לגז הבישול את החילתית המעניקה לו ריח גופריתי חזק דמוי שום המאפשר לזהות בקלות ובמהירות דליפות גז.

שימוש רפואי

ברפואה העממית מאמינים שהתבלין מסייע לעיכול ומרפא קשיי עיכול, וכן מקל על בעיות אסתמה ומהווה תרופה נגד דיכאון. בתימן היו משתמשים בו גם נגד דמיונות שווא ותעתועים. ידוע ששימוש מופרז בחלתית עלול לגרום להרעלות כי במינון גבוה החומר הוא רעלן. במצבו הירוק הצמח מסוכן לאכילה ואדם, בקר או צאן האוכלים ממנו עלולים לסבול משטפי דם תת-עוריים.לחלתית ערך רפואי רב. היא מפחיתה את הגידול של חיידקי מעיים ובכך מונעת נפיחות וגזים. התבלין משמש כמסייע לעיכול ולהחמצת ירקות. הוא מונע עצירות ולכן מוסיפים אותו בהודו לעדשים. חלתית עשוייה לשמש כתרופה נגד שפעת. במחקר התברר ששורשיה מכילים מרכיב אנטי-ויראלי. בתאילנד והודו היאר משמשת כסיוע לעיכול והיא נמרחת על הבטן באלכוהול או בתמיסה מימית. היא משמשת כתרופה נגד אסטמה וברונכיטיס. על פי מסורת עממית משתמשים בה כתרופה להצטננות ילדים. היא מעורבבת כמשחה חריפה וניתלית בשקית על צוואר הילדים החולים. היא בשימוש נרחב ברפואה המסורתית כחומר אנטי בקטריאלי עם שימושים מתועדים היטב כנגד ברונכיטיס כרונית ושיעול. החלתית משמשת כאמצעי מניעה או גורם להפלה וחומר אנטי אפילפטי. החילתית מועדפת על ידי מטפלים המעוניינים להעניק טיפול מרגיע בניגוד לאופי המעורר של הבצל והשום.
להשיג במרפא הבושם.-04-9952122
לשימוש חיצוני בלבד! 
חלתית -FERULA ASAFOETIDA
להשיג במרפא הבושם.-04-9952122
לשימוש חיצוני בלבד! 
http://www.mrphbosem.com/
חלתית -FERULA ASAFOETIDA להשיג במרפא הבושם.-04-9952122 לשימוש חיצוני בלבד! http://www.mrphbosem.com/

תגובות